Ugrás a fő tartalomra

Ha lázas a gyerek-mit tegyünk és mit ne?

A mai bejegyzésben gyerekekkel kapcsolatos témáról lesz szó, így akit ez hidegen hagy, az görgessen lentebb.

Sokan (köztük én is) egyből megijednek, ha lázas lesz a gyerekük. Pedig a láz nem feltétlenül rossz, azt jelzi, hogy jól működik a gyerek immunrendszere, tehát harcol a kórokozókkal. Ugyanis magasabb testhőmérsékleten gyorsabban pusztulnak a bacik. Nadin először azt hiszem egy oltás kapcsán lett lázas, de egyébként nem az a könnyen belázásodó fajta. Hozzá kell tegyem, hogy ő ezt is jól viseli, nyilván ez teljesen egyén függő.
Én felnőtt létemre, ha már 37,5 felett van a hőmérsékletem, már a halálomon vagyok kb. Szóval ő egy igazi kis hős. Na de egy kicsit elkanyarodtunk a címtől. Mit tegyünk tehát ha lázas a gyerek? Először is a legfontosabb, hogy ne essünk pánikba, nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni. Jó, ha tartunk otthon többféle hatóanyagú lázcsillapítót,(ibuprofen illetve amidazophen) akár szirup, akár kúp formájában. Én a kúpokat jobban kedvelem, de próbálkoztunk már sziruppal is, de azt kiköpködte. Fontos hogy folyamatosan figyeljük a gyerek kedélyállapotát, és mivel a lázas állapot folyadékvesztéssel jár, gondoskodjunk a pótlásáról akár tea/víz/gyümölcslé/szörp formájában. Ilyenkor szerintem csak az a fontos hogy igyon valamit (persze ha hányással/hasmenéssel járó betegsége van ez még sokkal fontosabb, ott csak apránként, kortyonként kapja a folyadékot.) Főzzük a kedvencét, vagy könnyű ételekkel kínáljuk. Én 38 foktól szoktam a lázat csillapítani, de ha a gyerek közérzete nem jó, nyűgös stb, akkor ennél alacsonyabb hőmérsékletnél is el lehet kezdeni a lázcsillapítást, ez a gyerektől függ. Igyekszem ilyenkor a kedvében járni, több mindent megengedek neki. Persze levegőre is lehet menni pár percre, de ha nem akarjuk, akkor otthon egy alapos szellőztetés is sokat segít, hogy felfrissüljön a lakás levegője, a mi közérzetünk is jobb lesz. Ha úgy ítéljük meg a helyzetet, hogy otthoni praktikákkal nem tudjuk orvosolni a helyzetet, mindenképpen hívjuk fel a gyerekorvost, ő majd eligazít minket a további teendőkről. Minden apró tünetet mondjunk el neki, esetleg vezessünk láznaplót. Napközben pihenjen sokat a gyerek vagy játsszon az ágyban. Amikor alszik, mi is pihenjünk, mert egy beteg gyerek ellátása kemény meló tud lenni, kell hogy legyen nekünk is elég energiánk és türelmünk a későbbiekben.

Az alábbi bejegyzés csak a saját tapasztalataimat tükrözi. Hangsúlyozom hogy ezek csak tanácsok, nem vagyok se orvos se védőnő. Csak szerettem volna egy pár tanácsot adni azoknak, akik hasonló helyzetben vannak.

Megjegyzések